Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2010

Γ. Παπανδρέου: Εισαγωγή απευθείας στα πανεπιστήμια

Νέο εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ προανήγγειλε ο πρωθυπουργός από το βήμα της συνάντησης εργασίας των Δελφών για το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Υπό εξέταση βρίσκεται ακόμη και η εισαγωγή φοιτητών απευθείας στα πανεπιστήμια, αντί σε σχολές ή σε τμήματα όπως ισχύει σήμερα.

Ο κ. Παπανδρέου, προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ούτε καν σε σχολές, πολύ περισσότερο σε τμήματα όπως γίνεται σήμερα. Συνέδεσε τον πολίτη με τη δια βίου μάθηση, αναφερόμενος... 


 στην κατάρριψη των τειχών μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης για να είναι απρόσκοπτη η γνώση υπό καθεστώς όμως πιστοποίησης των γνώσεων που λαμβάνει ο πολίτης σε οποιαδήποτε ηλικία.

Ο Γ. Παπανδρέου αναφέρθηκε ακόμη στην ανάγκη υλοποίησης ενός "Καλλικράτη" στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με συγχωνεύσεις ιδρυμάτων και τμημάτων.

Μίλησε για μεγαλύτερη ελευθερία των ίδιων των ιδρυμάτων που θα φύγουν πλέον από το σημερινό μοντέλο, αφού θεωρείται πολύ σημαντική η όσο γίνεται μεγαλύτερη αυτοδιοίκηση των ιδρυμάτων.

"Ζητώ", είπε, "να φτιάξουμε σύστημα διοίκησης που θα ξεφεύγει από τις λογικές που εμείς βάλαμε" είπε και ανέφερε το παράδειγμα συνδικαλιστικών παρατάξεων φοιτητών να συναλλάσσονται για τα θέματα που θα μπουν στις εξετάσεις.

"Αυτό δεν είναι σοβαρό. Πρέπει να πάμε σε ένα μοντέλο διαχείρισης που θα αναγνωρίζει τη δύναμη της γνώσης" σχολίασε ο ίδιος.

Ακόμη τόνισε την ανάγκη εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και διεθνοποίησής τους ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό.

"Η παιδεία μας,είναι βασικό ζητούμενο για την επιβίωση της χώρας μας. Είναι ένα στοίχημα για τη νέα γενιά που έχει ως επιλογή ή τη φυγή ή την αλλαγή. Αυτό αισθάνεται ο νέος σήμερα. Εμείς όμως είμαστε αποφασισμένοι να αλλάξουμε. Θέλουμε τη συμμετοχή και όχι τη φυγή των νέων" υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Ο κ. Παπανδρέου, ανέφερε ως παράδειγμα ότι είμαστε στην 3η θέση αυτών που μπαίνουν στα πανεπιστήμια, αλλά στην 118η όσον αφορά την αποτελεσματικότητα.

"Από την επίφαση της δημοκρατίας πρέπει να πάμε στην πραγματική ελευθερία. Το Πανεπιστήμιο να υπηρετεί τις ανάγκες της χώρας, να έχει λόγο που δεν έχει σήμερα" είπε.

Αναφορά έκανε και στους πανεπιστημιακούς, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι: "Oι πανεπιστημιακοί σ΄έναν βαθμό έχουν εμπλακεί στην πολιτική της χώρας μας. Δεν είναι αυτόνομη φωνή, η οποία φέρνει προτάσεις και λύσεις.".

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι απαιτείται διεθνοποίηση των ιδρυμάτων και ουσιαστική συμμετοχή εξηγώντας ότι με αυτόν τον τρόπου θα δημιουργηθούν επαφές με άλλες οικονομίες και κοινωνίες και θα δοθούν οι δυνατότητες επενδύσεων και στην Ελλάδα.

Σε αυτό το σημείο της ομιλίας του ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της υποδοχής ξένων φοιτητών στα πανεπιστήμιά μας, για παράδειγμα με υποτροφίες.

"Όμως ότι πρέπει να δούμε πόσο μας κοστίζει ο κάθε φοιτητής και βεβαίως να το πληρώσουμε, αλλά ο ξένος μπορεί να καταθέτει την υποτροφία του, την οποία θα την αξιοποιούμε", διευκρίνισε.

Ιδιαίτερες αναφορές έκανε στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την περιφερειακή ανάπτυξη,ενώ αναφέρθηκε και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο ψηφιακό σχολείο με τη «διαδραστική λογική», την ψηφιοποίηση της τάξης και το νέο ρόλο του καθηγητή.

Τέλος ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην πρόθεση της κυβέρνησης για συστηματική διαβούλευση, αξιοποιώντας την παγκόσμια εμπειρία, "που θα μας βοηθήσει να κάνουμε τα πανεπιστήμια μας από τα καλύτερα".

Προναγγελία αλλαγών από την Άννα Διαμαντοπούλου

Αλλαγές στη διοίκηση, αλά και στον τρόπο λειτουργίας των πανεπιστημίων προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, ανοίγοντας το διάλογο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στους Δελφούς. Για τη σημερινή κατάσταση, είπε ότι "greek statistics" δεν υπάρχουν μόνο στην Οικονομία, αλλά και στην Παιδεία.

Η κυβέρνηση προτείνει για τη διοίκηση των πανεπιστημίων τη σύσταση συμβουλίου, το οποίο θα ασκεί μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου και θα αναλαμβάνει τη διαχείριση της χρηματοδότησης. Το ακαδημαϊκό έργο θα αποτελεί αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών. προτείνει επίσης τη σύσταση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα ελέγχουν τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων.

Η Άννα Διαμαντοπούλου προανήγγειλε συνενώσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ, με συγχωνεύσεις, συνενώσεις και καταργήσεις τμημάτων και αλλαγές στην οργάνωση των σπουδών, στον τρόπο εξέτασης των φοιτητών και διδασκαλίας. Σχεδιάζεται η ψηφιακή διανομή συγγραμμάτων, ενώ ανάμεσα στους στόχους του υπουργείου είναι η προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό.

Ο διάλογος αναμένεται να κρατήσει τρεις μήνες. Θα ακολουθήσει μετά η κατάθεση νομοσχεδίου. Η υπουργός κάλεσε τις πανεπιστημιακές διοικήσεις να μπουν σε διαδικασία διαρκών συνεδριάσεων, αλλά και την αντιπολίτευση να συμμετάσχει στη δημόσια συζήτηση. Μέσω του διαδικτύου θα μετέχουν φοιτητές, καθηγητές και πολίτες.citypress



Ο ΣΥΝ για τις εξαγγελθείσες αλλαγές στα ΑΕΙ

Για μετατροπή του δημόσιου ακαδημαϊκού πανεπιστημίου σε «αγοραίο μηχανισμό παροχής υπηρεσιών κατάρτισης» κάνει λόγο ο ΣΥΝ με ανακοίνωσή του με αφορμή τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού και της υπουργού Παιδείας κατά την έναρξη του διαλόγου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που ξεκίνησε σήμερα στους Δελφούς.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΥΝ έχει ως εξής:

"Σήμερα η κυβέρνηση, δια στόματος της υπουργού παιδείας και του πρωθυπουργού, δήλωσε πανηγυρικά στους Δελφούς την απόφαση να ολοκληρωθεί εντός του έτους το πρόγραμμα μετατροπής του δημόσιου ακαδημαϊκού πανεπιστημίου σε αγοραίο μηχανισμό παροχής υπηρεσιών κατάρτισης. Τα σημεία αιχμής της «νέας πολιτικής»για την ανώτατη παιδεία είναι τα εξής:

· Νέο σύστημα χρηματοδότησης των ΑΕΙ μέσω «κουπονιών» ανά φοιτητή. Πρόκειται, εν τέλει, για ένα πρόγραμμα εισαγωγής διδάκτρων στα ΑΕΙ που, μέχρι να δημιουργηθούν οι αναγκαίοι συσχετισμοί για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, θα τα πληρώνει, υπό αδιευκρίνιστους ακόμη όρους, το δημόσιο. Σε πρώτη φάση, τα πανεπιστήμια με τη μικρότερη αναλογία μεταξύ διδασκόντων διδασκομένων, θα αναγκάζονται να εγγράφουν φοιτητές πέραν των δυνατοτήτων τους σε υποδομές και προσωπικό, για να καλύπτουν τις χρηματοδοτικές τους ανάγκες.

· Εκβίαση των Ιδρυμάτων να ασκήσουν επιχειρηματικές δραστηριότητες, κατά τα πρότυπα ξένων πανεπιστημίων που, λόγω στενότητας δημοσίων πόρων, αναγκάζονται να πωλούν τους τίτλους τους σε επιχειρήσεις φραντσάιζιγκ, όπως είναι στη χώρα μας τα περίφημα «κολέγια».

· Διδακτική ισοτιμία των υπηρεσιών κατάρτισης που προσφέρουν ιδιωτικές κερδοσκοπικές επιχειρήσεις με τις πανεπιστημιακές διδασκαλίες, μέσω του συστήματος των «πιστωτικών μονάδων».

· Εισαγωγή των νέων φοιτητές σε Σχολές και όχι σε Τμήματα. Πρόκειται για μια τεχνική διαφυγή από το αίτημα της ελεύθερης πρόσβασης και την πρόταση της Αριστεράς για ενιαίο πρώτο έτος ανώτατων σπουδών ανά επιστημονικό κλάδο. · Εισαγωγή νέου συστήματος μάνατζμεντ των

ΑΕΙαπό διορισμένα συμβούλια, που θα ασκούν τη διοίκηση των συνταγματικά «αυτοδιοίκητων» πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

· Εισαγωγή συστήματος υποτιθέμενης «αξιολόγησης», που καταλήγει στην επιβολή εξωακαδημαϊκών και αγοραίων όρων για την ελάχιστη έστω δημόσια χρηματοδότηση των ΑΕΙ. Καταλύεται το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, εισάγεται η λογική των διδάκτρων, επιχειρείται η παγίωση της μείωσης των δημοσίων πόρων, μεγεθύνεται η ανορθολογικότητα των σπουδών και η αντιστοιχία των πτυχίων με τις συγκεκριμένες επιστήμες που υποτίθεται ότι θεραπεύουν τα προγράμματα σπουδών, ανοίγει ο δρόμος για την αγορά «πιστωτικών μονάδων» που θα προσφέρονται από ιδιωτικές επιχειρήσεις και που θα αναγνωρίζονται για τη λήψη των πτυχίων από τα δημόσια ΑΕΙ.

Όπως δήλωσε η κα Διαμαντοπούλου, «ζητήματα συνταγματικά, νομικά, ακαδημαϊκάθα αναλυθούν κατά τη διαβούλευση. Το βέβαιον είναι ότι επιτέλους θα υπάρξει διαχωρισμός του ακαδημαϊκού από το διοικητικό έργο, όσον αφορά τους ηγέτες των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων». Οι συνταγματικές, δηλαδή, εγγυήσεις του άρθρου 16 δεν δεσμεύον την κυβέρνηση. Θα γίνουν αντικείμενο «διαβούλευσης» τεχνοκρατών και κάθε «επωφελούμενου» μέσω Διαδικτύου.

Επί δύο δεκαετίες διαλύουν συστηματικά το πανεπιστήμιο και καταστρέφουν τους όρους της πανεπιστημιακής διδασκαλίας και έρευνας. Τώρα, για να απαντήσουν προκαταβολικά στη διαμορφούμενη δυναμική μιας ριζοσπαστικής μεταρρύθμισης που διαφάνηκε στις τελευταίες εκλογές πρυτανικών αρχών, ετοιμάζουν με σπουδή την «τελική λύση».

Η πανεπιστημιακή κοινότητα και ολόκληρη η ελληνική κοινωνία καλούνται, για μια ακόμη φορά, να αναλάβουν την ευθύνη υπεράσπισης της συνταγματικής τάξης και των τελευταίων αναχωμάτων παραγωγής, διάχυσης και αναπαραγωγής των επιστημών και της παραγωγής νέας γνώσης".
enet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...